reklama

Šírenie kresťanstva v Rimskej Ríši alebo keby bolo nebolo...

Zajtra ma čaká polsemestrálna písomka/skúška zo stredovekého dejepisu Európy. Toto je taký sumár, čo som sa dozvedela počiatkoch kresťanstva. Všetko mohlo byť inak, keby...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

V 42 nášho letopočtu V Alexandrii sa kresťania stali rozoznávanou skupinou ľudí. V Rímskej Ríši mali zopár výhod i nevýhod.

Ich nevýhody:

  • viera v kriminálnika,

  • Ježiš je ľudský aj Božský (human/divine),

  • jeden Boh s troma časťami (otec, syn a duch svätý).

výhody:

  • snažili sa o šírenie

  • využívalo rímske filozofické smery.

    • Stoicizmus - jedna vec organizuje svet, treba vydržať. Je tu nádej -> kresťanstvo využilo.
    • Neoplatonizmus - dvojite univerzum: ideálna časť a fyzická časť. Ideálna je čisto intelektuálna, vyššia. Fyzická je tá, kde žijeme. Máme ignorovať tento svet a zamerať sa na ten ideálny. Kresťanstvo využíva myšlienku rozdelenia sveta.

Až do druhého storočia sa o kresťanoch poriadne ani nevedelo. Po smrti Marcusa Aurélia systém Rímskej Ríše upadá a začínajú občianske vojny. Je kríza a vznikajú rôzne kulty a náboženstvá so základnou správou - znovunarodenie - musíš trpieť, aby si sa narodil do lepšieho sveta. Kresťania využijú túto "slabú" chvilku Rimanov a pokúšajú sa Rimanov naviesť na kresťanstvo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V roku 312 Konštantín (306-337) má pred bitvou na Milvian bridge víziu/sen a konvertuje ku kresťanstvu, čo spôsobí, že v roku 313 urobí kresťanstvo legálnym nábozenstvom a začne ho dotovať, teda začne vznikať množstvo kostolov.

Sv. Anton (zomrel 356) odchádza do Afriky a veľa ľudí ho nasleduje na púšt. Sv. Basil (360) riešil otázku ako ubytovať ľudí na púšti. Vzniká monasticizmus = život odmietania, najlepší kresťanský život.

Od vzniku kresťanstva vznikali mnohé skupiny, myšlienky, ktoré sa podobali kresťanstvu a vyhlasovali sa za kresťanské. Medzi nimi bol aj Gnosticizmus, ktorý hovorí, že len intelektuál sa môže dostať do druhého, lepšieho sveta. (Kresťania to odmietli). Ďalší je Arianizmus, ktorý hlása, že Ježiš je výtvor Boží. Toto je dobré riešenie pre Rimanov, ktorí nevedeli pochopiť, že Ježiš je súčasne ľudský aj božský. Tak Arianizmus sa stáva populárny. V roku 325 Konštantín (Council of Nicaea) upresnil, čo je kresťanstvo a odmietol sa Arianizmus.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sv. Ambrosius, vyššia trieda, sa stáva Milánskym biskupom a napíše De Officies Ministrocum, kde uvádza ako byť dobrým kresťanským administrátorom. Dostáva sa do vzťahu s Impériom a cirkev sa stáva jeho súčasťou. Vládca je predmetom cirkvi. (tu sa kresťanstvo mieša do politiky a dokonca sa jej nadraďuje. Nepripomína Vám to terajšiu situáciu na Slovensku?)

Sv. Augustín odmieta dualizmus, ktorý hlása, že tento svet je zlo a ten ďalší je dokonalý. Potom teda máme dvoch Bohov: dokonalého a zlého. Ježiš nemohol byť aj človek aj božský. Sv. Augustín hovorí, že cirkev má mať význam na Zemi. Ďalej odmieta Donatistov, ktorí hovoria, že ak kňaz sa nespráva morálne, nemusia ho poslúchať a nasledovať, čiže aj odpustky nie sú platné. Toto sv.Augustin odmieta, pretože kňaz je menovaný biskupom a ten ho môže menovať iba ak je presvedčný, že spĺňa to, čo má. Odmietnutím kňaza by sa podlomila celá hierarchia. Pelagiani tvrdia, že vstup do neba si zabezpečíme dobrým správaním. Pretože sv. Augustín sa rád oddával pozemským radostiam, musel túto teóriu zamietnuť. Povedal, že odpustenie je dar od Boha a môžeš byt aj zlý, ale môže ti byť odpustené a môžeš ísť do neba.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po "páde" Ríma ( nie je to jasný pojem, niekedy napíšem aj o tom) na západ prišli Frankovia s Klovisom (482-511) na čele. Títo ľudia sú pohania, ale Klovis sa nechá pokrstit a tak sa kresťanstvo rozšíri aj medzi ostatných.

V 6.st väčšina kmeňov sú Arianisti, čiže nie ten "nesprávny" typ kresťanstva. Známe su kostoly v osobnom vlastníctve. Sv. Patrik (460) priniesol kresťanstvo do Írska.

Gregor Veľký (580-604) je prvým pápežom. Orientuje sa západne a rozpadne sa vzťah s východnou časťou. Pozná veľa ľudí, čo poznali sv. Benedikta a veľa sa o ňom naučí. Vo svojom diele Dialógy ho ospevuje. Sv. Benedikt sa stane populárnym a narastá počet benediktínov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hovorí sa, že na trhu Gregor Veľký vidí krásneho malého chlapčeka s modrými očami, ktorý sa predáva do otroctva. Opýta sa odkial je. Z Anglicka. Zisťuje, čo tam majú za náboženstvo. Nechce sa mu verit, že pohania alebo iní by mohli mať také krásne deti a tak pošle v r. 597 sv. Augustína (iný ako som spomínala) do Anglicka, aby tam šírili kresťanstvo. Sv. Bonifác zas šíri kresťanstvo v terajšom Nemecku. Rímske kresťanstvo vyhralo "súboj" s Keltskou cirkvou v Synod of Whitby v 664. Týmto spôsobom sa kresťanstvo rozšírilo na západ a veľa "nespávnych" kresťanov a pohanov konvertovalo ku "správnemu" typu.

Keby bolo keby...alebo keby nebolo ekonomickej krízy v Rímskej Ríši, keby sa Konštantínovi nesníval sen, keby Klovis nekonvertoval, keby Gregor Veľký nevidel malého krásneho chlapca na trhu, ... ktovie, čo by bolo.

Jana Tvaruzkova

Jana Tvaruzkova

Bloger 
  • Počet článkov:  20
  •  | 
  • Páči sa:  0x

studentka univerzity so zaujmom o kadeco Zoznam autorových rubrík:  Čo ma zaujalo v historiíPostrehy zo ŠtátovSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu